Rusland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van D Hooff - WaarBenJij.nu Rusland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van D Hooff - WaarBenJij.nu

Rusland

Door: teamvanhooff

Blijf op de hoogte en volg D

11 Juli 2012 | Finland, Helsinki

7-7-2012
Moskou
Na de spannende nacht zoals de vorige keer beschreven is het vandaag tijd voor ontspanning. Lekker uitgeslapen en de handrem van de bus laten maken. Blogs en foto's uploaden en 's avonds uit eten geweest. Lekker rustig dagje.

8-7-2012
Moskou
Vandaag een dagje cultuur. We vertrekken met de limo om een tour door de stad te maken. Komen ze erachter dat ze de papieren vergeten zijn. Terug naar het Hotel en het blijkt dat alle belangrijke papieren kwijt zijn. De Studenten zoeken en ik ben met Peter en Jan de stad ingegaan. Boottocht gemaakt, Kremlin bezocht, Rode Plein, Basiliek en een lunch in het Radisson zijn enkele activiteiten. Druk maar leuk dagje. 's avonds nog een borrel met de studenten gedaan en op tijd te bed. Morgen staat er een lange rit voor de boeg.

9-7-2012
Moskou - St. Petersburg (702 km)
Het ontbijtbuffet vandaag geopend als eerste gast en op tijd de auto in. Door eerst te ontbijten in het Hotel staan we lange tijd in de ochtendspits van Moskou. Daarna nog het eea aan vertraging opgelopen door werkzaamheden of de weg. Het laatste stuk hebben we lekker door kunnen rijden. Vermoeiende dag met veel langzame kilometers. 's avonds toch maar de stad in voor een borrel.

10-07-2012
St. Petersburg
Uitgeslapen en artikelen voor de krant geschreven. Donderdag volgt er weer een update in het Weekblad voor Deurne.
Daarna nog de stad in geweest. Het doet erg denken aan Amsterdam met veel grachten en klassieke panden. Een mooiere stad dan Moskou. We bezoeken de Hermitage, het paleis en een cathedraal. Daarna op tijd te bed want morgen wordt het weer een lange dag ivm de grensovergang naar Finland.

11-07-2012
St. Petersburg - Normes (609 km)
Op tijd aangereden vanuit het Hotel in St. Petersburg. Je ademt hier pure smog in en net na de stad belanden we in een file waar de lucht er niet beter op wordt. Voor de grens tanken we de bus nog even vol voor €0,79 per liter! We rijden richting Finland en meteen zijn de rode houten hooischuren en meren al zichtbaar. De grens vanuit Rusland ging soepel en kostte slechts 30 minuten. Ik was in de veronderstelling dat het hierbij bleef, echter na een groot stuk niemandsland belanden we bij de Finse grens. Hier hebben we 3 uur gestaan voordat we eindelijk weer Europa in mochten en het bleef slechts bij een paspoortcontrole. De wegen zijn weer goed, de mensen praten Engels en we hoeven minder bang te zijn voor de politie die ons om de haverklap aan de kant zette. Dit is voor sommige teams echter tegengevallen en de boetes zijn hier inkomensafhankelijk. Het is de truc dus om werkloos of student op te geven. Boetes van 120-720€ zijn ontvangen door andere teams!
Uiteindelijk op de camping aangekomen aan een mooi meer. Bootje gevaren en lekker gegeten. Het weer zit echter niet mee. Regen en regen. Hopelijk morgen beter. In 3 dagen op naar de Noordkaap!

Rusland ervaarde ik als een groot uitgestrekt land met alleen maar graan- en zonnebloemvelden. De mensen praten geen Engels en in de steden zijn ze niet te vetrouwen. De steden zelf zijn ansich mooi en je kan merken dat het communisme nog rondhangt. Zo is de Dance For Life activiteit afgelast omdat de Doema een wet door heeft gevoerd waarin goede doelen gelijk worden gesteld met spionnen. Ze zien het namelijk zo dat er geld wordt ontvangen uit het buitenland en dat hiermee spionage activiteiten ontplooid kunnen worden. Erg jammer weer, maar dat is Rusland.

We sluiten weer een deel af en gaan op naar de mooie natuur en blonde vrouwen in scandinavië!

Skol!

• 12 Juli 2012 - 12:24

Ma:

Ik kan me voorstellen hoe het zicht is als je Finland binnen rijdt.
    Met de Noordkaap in zicht, meer dan geweldig.

Liefs, ma
    Ik lees je weer.
    xx

• 13 Juli 2012 - 09:01

Mariëtte:

En op naar de muggen ha, ha. Je zult nog verlangen naar de regen!

• 14 Juli 2012 - 16:51

Dick:

De muggen zijn echt niet normaal. Het lijkt wel of die beesten overal zitten en echt iedereen zit onder de bulten, ondanks de Deet.